1
p.gabr (02-02-13)
ME-165/G SWR-POWER METER 1.8–30 MHz
Το βατόμετρο αποτελούσε μέρος του Τ-368
frontf1.jpg
Συνόδευε αυτόν όχι μόνον για τους ευνόητους λογούς, αλλά ήταν απαραίτητο και για τον συντονισμό του θα δούμε πιο κάτω την διαδικασία
Εκτός του ότι ήταν ένα καλό DUMMY LOAD είχε και την δυνατότητα μέτρησης και της ανακλώμενης ισχύος
Οι αντιστάσεις παρότι έχουν την όψη σύρματος είναι άνθρακος και δίνουν μια πολύ καλή συμπεριφορά και πάνω από τους 30 ΜΗΖ με λιγότερο SWR 1:1.5
dummyf.jpg
Ίσως ο μεταγωγός δεν μας γεμίζει το μάτι , όμως εφόσον έχει προσαρμοστεί η γραμμή στα 50ΩΜ ΤΟΤΕ μιλάμε για τάσεις περί τα 150 V για 450 W το δε ρεύμα δεν ξεπερνά τα 3Α
montagef1.jpg
Tο σχέδιο
ME-165.jpg
ΟΛΗ την κατασκευή μπορούμε να την δούμε εδω
Επίσης αξίζει να επισκεφθείτε την σελίδα του έχει πολλά μα πολλά ενδιαφέροντα .Από φίλτρα bandpass και πολλά άλλα χρήσιμα για τους amateur
Τελευταία επεξεργασία από το χρήστη p.gabr : 05-02-13 στις 20:24
ΑNTENNA TUNER BC- 939B & TN -339 GR
BC-939B.jpg
Tα δυο αυτά μοντέλα ήταν σχεδόν ίδια. Αντιγραφή του πρώτου BC-939
Βρισκόταν πάνω από τον πομπό και η αποστολή του ήταν να συντονίζει το κάθετο μαστίγιο του συγκροτήματος η κεραία long-wire
Ένας κεντρικός μεταγωγός έδινε την επιλογή συχνότητας (2-10μηζ η10-18μηζ) η long wire Οι χειροκίνητες μανιβέλες που μετακινούσαν τα πηνία είχαν εκπληκτικούς μετρητές στροφών, για να γνωρίζεις την θέση και να τα προ- τοποθετείς, εκεί που σου υπαγορεύουν τα καρτελάκια
Μια κάθετη κεραία για τον πομπό, που αποτελείται από πέντε τμήματα της κεραίας (MS- 49 έως MS -53) με συνολικό μήκος άνω των 4,50 μ. Μπορούσε να επεκταθεί με την προσθήκη δύο στοιχείων
BC-939B.SHEMA.jpg
Το κύκλωμα για 2-10μηζ
Ένα τεράστιο πηνίο φρόντιζε να ισορροπήσει την χωρητική συμπεριφορά της κεραίας. Καθότι φρόντιζες το μήκος της να ήταν μικρότερο από λ/4 του μήκους κύματος , αφαιρώντας στοιχεία της κεραίας
Όσο μεγάλωνε η συχνότητα αφαιρούσες και άλλα
Πιο μπροστά ένα θερμικό αμπερόμετρο ρεύματος κεραίας 15 AMP και στην είσοδο ένα ρυθμιζόμενο πηνίο (μετασχηματιστής) διόρθωνε το ζ προς τον πομπό
Περισσότερα εδώ Που μιλήσαμε αναλυτικά
Τελευταία επεξεργασία από το χρήστη p.gabr : 05-02-13 στις 20:23
T-368/URT , T-368/F TRANSMITTER HF .... page 5
Τελειώνοντας αυτόν τον πομπό , τελειώνει σχεδόν η εποχή του ρομαντισμού
Ήθελα στο τέλος αυτής της παράστασης να δείξω και τον τρόπο συντονισμού
Oι βασικές συσκευές ήταν άλλες δυο ,που απαιτούνταν για την λειτουργία του
tttt.jpg
Ήταν το βατόμετρο και ο συντονιστής κεραίας
Ο Συντονισμός
Πέντε λεπτά προθέρμανσης ήταν απαραίτητα για την σταθεροποίηση των κυκλωμάτων , η έναρξη γινόταν με το άνοιγμα του διακόπτη FILAMENT και η ρύθμιση για 5,1 v τάση νημάτων ήταν το πρώτο βήμα
Η προτοποθέτηση
Στη συνέχεια γινόταν η τοποθέτηση των μεταγωγών στην κατάλληλη θέση , καθώς και η τοποθέτηση της συχνότητας στο EXCITER
T 368 operator.jpg
Ας υποθέσουμε ότι η επιθυμητή συχνότητα ήταν οι 4.000ΚΗΖ για ΑΜ
Προς διευκόλυνση των χειρίστων, υπήρχε στην δεξιά μεριά του πομπού μια θήκη, που είχε πινάκες για την σωστή θέση των συντονιστικών
PA TUNING 5.jpg
Έτσι βλέπουμε ότι το TUNE ANODE για τους 4 ΜC , πρέπει να τοποθετηθεί περίπου στο 10 Όπως και το LOAD
Με τον ίδιο τρόπο τοποθετούταν και η μονάδα συντονισμού κεραίας
Τέλος το βατόμετρο στην θέση POWER
Η Διαδικασία συντονισμού
Ένα PRESS η άνοιγμα του διακόπτη CΟNTINUOUS έθετε σε λειτουργία τα κύκλωμα του, εκτός της υψηλής τάσης .
Γινόταν ο έλεγχος της συχνότητες σε συνεργασία με τον δέκτη ,καθώς και ο έλεγχος για την σωστή οδήγηση της λυχνίας
Ο διακόπτης λειτουργίας στην NORMAL- TUNE , μας παρείχε την μισή υψηλή τάση στην θέση TUNE και από εκει προχωρούσαμε με ασφάλεια στον συντονισμό
Ακολουθούσε το άνοιγμα της υψηλής τάσης
Με μια γρήγορη κίνηση , περιστρέφοντας το κουμπί TUNE ANODE προς την ελαχίστη ένδειξη ανοδικού ρεύματος
Στην διαδικασία αυτή υπάρχει ένα και μόνο σημείο και αυτό στοχεύουμε
051816_1_6.jpg
ΣΗΜΕΙΩΣΗ
Ο πινάκας είναι απλώς ενδεικτικός για την κατανόηση και μόνο
To επιθυμητό ρεύμα στο tune σε λειτουργία ΑΜ πρέπει να είναι στην βύθιση 125 Ma
Διορθώνουμε από το αριστερό κουμπί ( LOAD) το ρεύμα ανόδου, ώστε να είναι σε αυτήν την τιμή Εάν έχουμε επιλέξει CW τότε 150 Ma
Μετά γυρνάμε τον διακόπτη TUNE- NORMAL στην θέση NORMAL , ώστε να έχουμε όλη την υψηλή τάση και την ισχύ
Το ανοδικό ρεύμα τώρα πρέπει να είναι 275 Ma για λειτουργία ΑΜ η 350 για CW
platermeter664.jpg
Διορθώνουμε προσεκτικά εάν απαιτείται
Σε αυτήν την κατάσταση , ελέγχουμε και εάν η ισχύς του είναι η επιθυμητή στο βατόμετρο ειναι TO ΕΛΑΧΙΣΤΟ 400W για ΑΜ ΚΑΙ 450W για CW
Εάν όλα ήταν καλά προχωρούσαμε στο δεύτερο βήμα
Ο Συντονιστής κεραίας ήταν ήδη τοποθετημένος στην κατάλληλη θέση ,σύμφωνα με ότι όριζαν τα ταμπελακια. Αυτό που έμενε ήταν ο διακόπτης του βατόμετρου να απεμπλακεί από το φορτίο, που μέχρι τώρα ήταν και να στείλει το σήμα στον συντονιστή
Ετσι λοιπόν από την θέση LOAD , γυρνούσαμε τον διακόπτη στην θέση OPERATE και η έξοδος του πομπού συνδεόταν στην μονάδα συντονισμού κεραίας
ΞΕΚΙΝΗΜΑ ΠΑΛΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΘΕΣΗ TUNE
Ξανά λοιπόν εκπομπή και γρήγορο γύρισμα της μανιβέλας του πηνίου ώστε να επιτευχθεί μεγίστη ένδειξη στο αμπερόμετρο , που μετρούσε το ρεύμα κεραίας
Όταν και εδώ επιτυγχάνονταν το ΠΙΚ, τότε είχε σειρά το coupling του συντονιστή ώστε το ρεύμα να γίνει το ίδιο ,με αυτό που είχαμε όταν ο πομπός ήταν στο φορτίο
Με λίγα λόγια 275mA για ΑΜ η 350mA ΓΙΑ CW
Το ρεύμα κεραίας έφτανε μέχρι και τα 7 αμπέρ
Ίσως φαίνεται πολύ δύσκολο όμως ήταν πραγματικά εύκολο και η διαδικασία δεν απαιτούσε ούτε ένα λεπτό .
Με λίγα λόγια
Η ρύθμιση πρώτα στο βατόμετρο έδινε στο κύκλωμα εξόδου Π, τον σωστό συντονισμό στα 50 ωμ και τον έλεγχο για την σωστή ισχύ
Εν συνέχεια η ρύθμιση του συντονιστή για μέγιστο ρεύμα και στο τέλος η προσαρμογή του με τον πομπό( coupling ) έδιναν ιδανική και σίγουρη λειτουργία
Τέλος ο έλεγχος των στάσιμων από το βατόμετρο, σου έδιναν την τελική εικόνα Eαν εκεί κάτι δεν πήγαινε καλά , δεν είχες και επιλογές διόρθωσης
Θα περιγράψω μια βλάβη , που δεν θα ξεχάσω ποτέ
Αφού τον είχα <<σενιάρει>> και ήμουν στα τελειώματα , δοκίμαζα την διαμόρφωση .φιουυυυ φιουυυ στο μικρόφωνο και μπαπ επεφτε ο αυτόματος προστασίας κάτω
Μπα λέω και ξαναδοκιμάζω , ξανά το ίδιο ...κλαπ κάτω ο διακόπτης
Θα φταίει το κύκλωμα προστασίας λέω και ανεβάζω στο τέρμα το ποτενσιόμετρο ευαισθησίας στο τροφοδοτικό
Ξανά έλεγχο ,φιουυυ φιουυυ , κλαπ , πάλι κάτω ο διακόπτης ,αλλάζω και μια 4-400 καλού - κακού
Μου πάει το μυαλό στον διαμορφωτή
Πάντα όμως ήθελα να τον ελέγξω με φορτίο και μου φαινόταν περίεργο να μπορεί αυτό το πράγμα να βγάζει καμία τετρακοσαριά βατ ακουστική έξοδο
Αντιστάσεις είχα δυο 20 ΚΩΜ /110ΒΑΤΤ η κάθε μια και λέω μια χαρά είναι ,ας το κάνω…
Τοποθετώ τις αντιστάσεις παραλληλα στο δευτερεύον του διαμορφωτή (που ήταν 10Κ ) Παρακάμπτω την υψηλή ώστε να συνεχίζει προς την εξόδου και ήμουν έτοιμος
Άνοιξα και φιου φιου φιου φιου, μου πρήστηκαν τα πνευμόνια , ώσπου οι αντιστάσεις που είχα για φορτίο .....άρχισαν να καπνίζουν
Ωωω ....λέω αληθώς αυτό το πράγμα βγάζει πολύ ισχύ για να φουντώσουν οι αντιστάσεις που ήταν 220W
Η βλάβη όμως που είναι;
Τελικά σκέπτομαι η επιπλέον τάση της διαμόρφωσης, στο κύκλωμα της RF κάπου θα σκάει , η κάποια διαρροή ή κάποιος πυκνωτής κενού ή στο μεταγωγό
Τραβώ το συρτάρι και ψάχνω παντού , δεν βλέπω τίποτα και φωνάζω έναν άλλον ,αυτός να σφυρίζει και εγώ να κοιτώ Ώσπου....είδα μια μικρή λάμψη κάτω από το συρτάρι RF,,,, ΑΑΑΑΑΑ το έπιασα λέω
Αφαιρώ το συρτάρι και βλέπω μια λεπτή καρβουνίλα κάτω από τον συζευκτικό πυκνωτή εξόδου. Αυτός ήταν πάνω σε βακελιτένια πλάκα και από την βίδα που τον στερέωνε ,είχε κάνει μια γραμμή -χαραμάδα και έσκαγε σπινθήρα προς το σασί
T368Tank.jpg
Όλα αυτά τα λέω για να δείξω ότι τα πάντα στην RF μπορεί να χαλούν
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Φτάσαμε λοιπόν στο τέλος
Ο Τ-368 ήταν ο τελευταίος από του απλούς -κλασικούς πομπούς Δεν έχω να προσθέσω κάτι άλλο και ίσως γραφτήκαν πολλά .
Έπρεπε όμως όλα αυτά να γραφτούν ,ώστε οι νεώτεροι να γνωρίζουν
Έπρεπε όμως να γίνει και για τους παλιούς , γιατί ούτε και αυτοί τα γνώρισαν .
Τέλος έπρεπε να γίνει σαν μια ελάχιστη τιμή , σε αυτήν την τόσο όμορφη λυχνία που πολλοί ονειρευτήκαν και άλλοι ταλαιπώρησαν
Να δείξω και ένα βίντεο
Το βίντεο αυτό δείχνει την λειτουργία του στην δοκιμή
Μετά τον λύνει και θα δείτε παρά την οικτρά κατάσταση που βρισκόταν Δούλευε!!!!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=17le97Cj3Uc
Πηγές
Tα Manual θα τα βρείτε εδώ
Με την κατάληξη 10&20 είναι χειριστικά και το 35 τεχνικό
Τελευταία επεξεργασία από το χρήστη p.gabr : 06-02-13 στις 12:48
ΤΤ-76 & ΤΤ-98 Τeletypewriters
Usa 1956
IMGP4087.jpg
Θα ήταν άδικο την στιγμή αυτή, να μην γίνει μια αναφορά σε αυτές τις δυο τηλετυπικές μηχανές
Μέχρι τώρα μιλήσαμε και είπαμε δυο θεωρητικά άρθρο για τηνΤηλετυπία και την Ραδοτηλετυπία,
Είδαμε τον πρώτο κλωβό GRC-26 την εξέλιξη του σε GRC-26A και από κει είδαμε τα πρώτα τηλέτυπα
ΤΤ-76 Πομπό-διατρητής(επάνω)
Σύνηθες χρώμα χακί
Τον είδαμε στον κλωβό RTTY GRC-26A όπου απλώς αναφέρθηκε, σαν ο καλύτερος πομποδιατρητής
Μπορούσε πληκτρολογώντας να αποστείλει σήματα προς τον πομπό , ενώ αριστερά του βρισκόταν ο διάτρητης, όπου μπορούσε να τρυπάει τις ταινίες η να τις διαβάζει αποστέλλοντας τις
ΤΤ-98
TT-98..jpg
Σύνηθες χρώμα γκρι
Πρόκειται για ένα τηλέτυπο που έπαιρνε τα DATA από το CONVERTER σε μορφή ρευμάτων τιμής 0- 60ΜΑ , όπου διέγειρε το αντίστοιχο ηλεκτρομαγνήτη για την εκτύπωση των γραμμάτων . Μπορούσε επίσης πληκτρολογώντας να αποστείλει τα σήματα προς εκπομπή η προς τον πομποδιατρητή ΤΤ-76 για διάτρηση ταινίας
Το χαρτί που έμπαινε στον (εκτυπωτή ) καθώς και οι μελανοταινίες
TT-98 IN PAPER.jpg
Οι μελανοταινίες φαίνονται κάτω- μπροστά από το χαρτί (τα δυο βαρελάκια) που με την διαδρομή σιγά- σιγά εκτυλίσσονταν προς το άλλο μέρος και στο τέλος ανάστροφα
Η Άξια τους φαινόταν χρόνο με τον χρόνο , αναγκάζοντας τα νεώτερα συστήματα να εμπιστεύονται , αυτό το ζευγάρι
Έτσι λοιπόν στα αχνάρια του σίγουρου , πάτησε και ο ΑN/ GRC-46
IMG_0481.jpg
Αριστερά ΤΤ-98, δεξιά ΤΤ-76
Η τελική καταξίωση τους, χρόνια αργότερα ,ήταν η παρέα με τον AN/ GRC-106 στον κλωβό ΑΝ/GRC-122
AN-GRC-122.jpg
Ένα ΤΤ-76 αριστερά που λείπει και δυο ΤΤ-98 στο κέντρο και δεξιά
Ακόμα και στον νεώτερο ΑΝ/GRC-142 συστήματα που στηθήκαν το 1970-80
142 Interior.jpg
Θα τους δούμε παρέα με σύγχρονα ,πολύ καλά τηλέτυπα UGC-74 (στο κέντρο ),εξασφαλίζοντας καλού κακού μια σιγουριά
Επίλογος
Πιστεύω με αυτές τις λίγες γραμμές να έδωσα μια εικόνα αυτών των μηχανών
Είχα ετοιμάσει αρκετές εικόνες, όμως τις θεώρησα περιττές καθότι μέσα από τα εγχειρίδια, μπορεί ο κάθε ενδιαφερόμενος να δει πολλά
Τα πρώτα μοντέλα άρχισαν περί το 1956 καθότι υπάρχουν αναφορές για manual
TM 11-2230 TT-98 …1956 , TM 11-2225 TT-76 …1957
Συνεχίστηκαν να παράγονται και να εξελίσσονται , για τουλάχιστον 20 χρόνια ακόμα
Χρησιμοποίησα για τον ΤΤ- 98 TM 11-5815-200-12 TT-98Για τον ΤΤ-76 TM11-5815-238-10 TT-76
Manual υπάρχουν πολλά για όλες τις χρήσεις εδώ
Τελειώνοντας να πω ότι¨
Δεν με ενδιέφερε αυτό κάθε-αυτό το τηλέτυπο , ούτε ήθελα να δείξω πως είναι μέσα ,αλλά η επιτυχία και η καταξίωση του κάθε μηχανήματος και θεωρώ υποχρέωση μου να το τονίζω
Το καλό το δείχνει ο χρόνος . Τα νεότερα - σύγχρονα συστήματα που τους εμπιστεύτηκαν , και στηρίχτηκαν επάνω τους
ΘΑ ΣΥΝΕΧΙΣΤΕΙ ΜΕ ΤΟΝ ΚΛΩΒΟ RTTY ..........ANGRC-26D.............
Τελευταία επεξεργασία από το χρήστη p.gabr : 09-02-13 στις 12:58
A--15 (10-02-13)
Αν δεν κάνω λάθος Παναγιώτη τα UGC-74 έχουν αρχίσει να αποσύρονται, ενώ εδώ θα ήθελα να αναφέρω ότι υπήρξαν και UGC-74G με Ελληνικό πληκτρολόγιο.
Αυτό που θυμάμαι από το UGC-74 είναι η πολύ καλή ruggedize military θήκη του αλλά και το απίστευτο βάρος τους.
Νομίζω ότι το AN/UGC-74 χρησιμοποιήθηκε και στα διαστημικά λεωφορεία παρά το μεγάλο βάρος του. Φαίνεται ότι την εποχή εκείνη (1980) ήταν τό μόνο αρκετά ανθεκτικό τηλέτυπο για εκτόξευση με πύραυλο! Έχετε υπόψιν δε ότι οι Αμερικανοί το χορηγούσαν σε τάγματα πεζικού, οπότε καταλαβαίνετε το λόγο της στιβαρής κατασκευής. Σε εμάς το χορηγούσαν σε μονάδες διαβιβάσεων που εξυπηρετούσαν από σύνταγμα και επάνω.
AN/UGC-74 Τeletypewriters
Έχουν πλέον παρκάρει και τα τηλέτυπα αυτά
Bρίσκονται σε μέρη όπως εδώ , από οποu και οι φωτογραφίες
98_1.jpg98_6.jpg
Για να καταλαβαίνουν και οι υπόλοιποι γιατί μιλάμε
Η κατασκευή τους ήταν πράγματι εκπληκτική για καταπονήσεις και μεταφορές , καθότι μπορούσαν από απόσταση χιλιόμετρων ,ακόμα και από το πεδίο μαχών ,με καλώδιο δυο αγωγών ΤΤ-4 να είναι δικτυωμένο με το σύστημα
Όσο για την χρήση τους στα διάστημικα λεωφορεία δεν το ήξερα και ευχαριστούμε για την πληροφορία κωστα
ΥΓ
Μου φάνηκε λάθος η αναφορά βάρους που υπήρχε για 45 κιλά και την αποσυρα
Το έλεγξα στον manual και λέει 100 lbrs με την κασα
Δηλ όντως 45 κιλά Απίστευτο
Τελευταία επεξεργασία από το χρήστη p.gabr : 11-02-13 στις 09:43
A--15 (11-02-13)